Długotrwale chorzy na COVID często doświadczają utrzymujących się objawów, utrudniających kontakty z rodziną, przyjaciółmi i współpracownikami. Może to być szczególnie trudne dla opiekunów, którzy również mogą być zmęczeni odpowiadaniem na pytania dotyczące objawów pacjenta. Psychologowie mogą pomóc pacjentom w ustaleniu granic i wyznaczeniu jasnych wytycznych dotyczących interakcji z przyjaciółmi i rodziną. Samotność również może być czynnikiem, a psychologowie mogą pomóc pacjentom stworzyć zdrowe granice i rozpocząć leczenie.

Pandemia COVID-19 czynnikiem wyzwalającym pogorszenie objawów depresji i lęku

Pomimo niedawnej globalnej pandemii COVID-19, nadal istnieje wiele czynników, które należy rozważyć przed podjęciem decyzji o tym, czy wirus jest przyczyną pogorszenia objawów depresji i lęku. Jednym z czynników może być Twoja osobista historia medyczna. Osoby z długą historią choroby mogą mieć większe ryzyko rozwoju objawów psychiatrycznych. Inni mogą doświadczyć wirusa z pierwszej ręki i przeżywać wynikający z tego stres. Jeśli cierpisz na któreś z tych schorzeń, możesz mieć większe ryzyko rozwoju depresji i lęku.

Istnieje wiele przyczyn zwiększonej częstości występowania zaburzeń związanych z COVID-19. Sama choroba ma głęboki wpływ na zdrowie psychiczne. Przed pandemią COVID-19 zaburzenia depresyjne i lękowe miały największy udział w globalnym obciążeniu zdrowotnym. Pandemia COVID-19 spotęgowała wiele podstawowych czynników warunkujących słabe zdrowie psychiczne, co sprawia, że kluczowe jest zidentyfikowanie i zajęcie się czynnikami wywołującymi COVID-19 pogorszenie objawów depresji i lęku.

Zwiększone wskaźniki zakażeń COVID-19, zmniejszona mobilność ludzi oraz śmiertelność z powodu SARS-CoV-2 spowodowały wzrost lęku i depresji. Wyniki te były szczególnie widoczne u kobiet, osób młodszych i w miejscach najbardziej dotkniętych pandemią. Duże zaburzenia depresyjne i zaburzenia lękowe występowały częściej u kobiet, natomiast większy odsetek zaburzeń lękowych stwierdzono u osób z rozpoznaniem psychiatrycznym.

Pandemia COVID-19 ma znaczący wpływ na zdrowie psychiczne społeczeństwa. Znanych jest kilka psychologicznych konsekwencji pandemii, a w celu określenia, jak może ona wpływać na zdrowie psychiczne, prowadzony jest przegląd systematyczny. Badanie ma również na celu analizę istniejących badań i ustalenie, jakie czynniki przyczyniają się do wzrostu lęku i depresji wśród osób mieszkających w tych regionach.

Naukowcy szacują, że pandemia COVID-19 spowodowała dodatkowy wskaźnik DALY u osób z zaburzeniami lękowymi. Wcześniej zaburzenia lękowe były odpowiedzialne za łączną liczbę 35*5 milionów DALY na świecie, czyli 454*8 osób na każde 100 000 mieszkańców. Dodatkowy wskaźnik DALY w zaburzeniach lękowych związanych z COVID-19 wynosił dziewięć tysięcy pięć u kobiet lub 25*6 u mężczyzn.

Naukowcy zidentyfikowali również nowy szczep COVID-19 jako potencjalny czynnik wyzwalający pogorszenie objawów depresji i lęku. Wirus ten powoduje objawy podobne do przeziębienia i prowadzi do poważniejszych chorób, takich jak SARS i MERS. Jak w przypadku każdej pandemii, osoby z chorobami podstawowymi są bardziej podatne na rozwój objawów. A w niektórych przypadkach, ciężkie przypadki mogą nawet prowadzić do niewydolności oddechowej i problemów z sercem.

Terapia grupowa

Wielu ludzi ma trudności z mówieniem o swoich problemach w obecności innych osób. Jednak terapia grupowa może pomóc im przełamać lęk i otworzyć się na swoje uczucia. Terapeuta, zwany także moderatorem, prowadzi sesje. W przeciwieństwie do terapii indywidualnej, terapia grupowa nie jest związana z konkretnym schorzeniem. Uczestnicy mogą uczestniczyć w sesjach terapii grupowej bez względu na ich lokalizację. Może to również zmniejszyć obciążenie psychiczne. Oto jak to działa.

Internetowe platformy terapii grupowej zapewniają potężne narzędzie terapeutyczne: empatię. Empatia jest podstawą terapii grupowej. Ponieważ terapia grupowa może być prowadzona wirtualnie, dostęp do niej ma więcej osób niż kiedykolwiek. Co więcej, ostatnie badania Amerykańskiego Stowarzyszenia Psychologicznego wykazały, że więcej osób niż kiedykolwiek wcześniej szuka pomocy w przypadku lęków i depresji. Badanie wykazało również, że liczba osób szukających pomocy w związku z zaburzeniami psychicznymi wzrosła z roku na rok.

Pandemia COVID-19 spowodowała wzrost liczby osób poszukujących usług psychologicznych. Liczba świadczeniodawców jest ograniczona, a zapotrzebowanie na te usługi gwałtownie wzrosło. Na szczęście terapia grupowa jest skutecznym sposobem na zaspokojenie tych potrzeb. To również pozwala stażystów do cienia doświadczonych specjalistów zdrowia psychicznego. Korzyści z terapii grupowej są liczne i mogą zmienić życie zarówno dla pacjentów, jak i ich dostawców. Łatwo zauważyć, dlaczego ludzie zwracają się w stronę terapii grupowej, aby pokonać wyzwania związane ze zdrowiem psychicznym, z którymi się borykają.

Wirus COVID stanowił dla wielu osób liczne wyzwania fizyczne i psychiczne. W związku z tym ważne jest, aby szukać wsparcia społecznego. Osoby narażone na działanie wirusa COVID musiały poradzić sobie z zakłóceniem codziennego życia i traumą związaną z utratą bliskich. Podczas gdy te wyzwania były znaczące, ich zapotrzebowanie na więzi społeczne wzrosło. Niniejszy artykuł analizuje procesy grupowe i ich wpływ na te grupy. Badanie to oferuje uczestnikom możliwość zbadania roli dynamiki grupowej w zapobieganiu i leczeniu COVID-19.

Po pandemii wielu ocalałych zgłasza uczucie przygnębienia i niepokoju. Wielu z nich opłakuje zmarłych bliskich, a wielu cierpi na osłabiające zdrowie. Inni stracili pracę lub firmę. Nawet ci, którzy nie ponieśli strat, doświadczyli miesięcy zakłóceń i wyzwań logistycznych. Mogą nawet cierpieć na depresję. Mogą nie zdawać sobie sprawy, że choroba wpływa również na ich samopoczucie fizyczne i emocjonalne. Dlatego terapia grupowa jest niezbędna.

Pandemia COVID-19 zwiększyła również bariery dla terapii grupowej. Mimo konieczności zachowania dystansu społecznego, nadal są oni w stanie korzystać z terapii. Niektóre istniejące grupy terapeutyczne są już zmodyfikowane, aby poradzić sobie z pandemią COVID-19. Jedną z opcji jest prowadzenie terapii grupowej online. Za pomocą wideokonferencji online ludzie mogą uczestniczyć w grupach z zacisza własnego domu. Grupa prowadzona jest przez wyszkolonego facylitatora.

Znalezienie terapeuty

Aby pomóc pacjentom przezwyciężyć wyniszczające skutki długiego COVID, psychologowie muszą współpracować z lekarzami. Muszą wykluczyć schorzenia fizjologiczne i skoordynować leczenie z terapeutami fizycznymi, zajęciowymi i logopedami. Dzięki odpowiednim wskazówkom, ci specjaliści mogą pomóc pacjentom odnaleźć ich nową normalność. Poniżej wymieniono kilka pomocnych wskazówek dotyczących znalezienia terapeuty po COVID. Bardzo zalecane jest stosowanie podejścia psychospołecznego.

Jednym z głównych problemów, przed jakimi stają osoby szukające terapii po COVID, jest dostępność czasu. Przy rosnącej liczbie osób poszukujących terapii, znalezienie terminu może być trudne. Niestety, system zdrowia psychicznego nie jest przystosowany do obsługi tego zapotrzebowania. Flora Stamatiades szukała terapeuty przez ponad rok. Korzystała z listy dostarczonej przez Actors Fund, planu ubezpieczeniowego, który uzyskała dzięki swojej pracy jako kierownik ds. bezpieczeństwa covid. Na szczęście jest teraz na tej liście i czeka na spotkanie.

Chociaż istnieje wiele zasobów i usług dostępnych dla pacjentów szukających terapii po COVID, znalezienie terapeuty od depresji po COVIP jest szczególnie trudne. W Wirginii pandemia COVID-19 dotknęła Inova Health System. Pomimo tego, że liczba osób zgłaszających objawy zaburzeń lękowych i depresji wzrosła czterokrotnie w ciągu pierwszych dwóch lat COVID, w tym samym czasie przyjęto tylko jedną czwartą nowych pacjentów.

Kiedy potrzebujesz terapii, Twój lekarz podstawowej opieki zdrowotnej może skierować Cię do osób zajmujących się zdrowiem psychicznym. Jeśli lekarz pierwszego kontaktu nie ma żadnych skierowań do specjalistów od zdrowia psychicznego, pomocna może okazać się mobilna jednostka kryzysowa w danym okręgu. Program ten bezpłatnie wyśle psychiatrę do Twojego domu. Alternatywnie, niektóre firmy posiadają programy pomocy pracowniczej, w ramach których pracownicy mogą korzystać z bezpłatnych sesji terapeutycznych. Jeśli jednak program pomocy pracowniczej nie pokrywa kosztów terapii, może on skierować pacjentów do zewnętrznych dostawców.

Jeśli zmagasz się z depresją po COVID, możesz chcieć założyć listę oczekujących, aby znaleźć odpowiedniego specjalistę od zdrowia psychicznego. Czekanie na liście może dać Ci chwilowy wzrost nastroju – będziesz wiedział, że ktoś jest w drodze i że pomoc będzie dostępna wkrótce. Czasami terapeuta, którego wybierzesz, anuluje miejsce w swoim harmonogramie. W takim przypadku rozważ spróbowanie sesji wirtualnej.

Chociaż niektórym osobom może być trudno przyznać, że potrzebują pomocy, ważne jest, aby jej szukać. Depresja jest poważną chorobą psychiczną i może wpływać na Twój sen, dietę i perspektywę. Możesz czuć się zbyt przytłoczony, aby stawić czoła prostym, codziennym perspektywom. Praktyki mindfulness są skutecznym sposobem na połączenie się ze swoim wcześniejszym życiem i poczuć się lepiej. Jeśli nie jesteś pewien swojego obecnego stanu zdrowia psychicznego, możesz skontaktować się z lokalnym terapeutą poprzez serwis polecający.