Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne są rodzajem choroby psychicznej. Termin “kompulsja” pochodzi od określenia aktów kompulsywnych, które odnoszą się do pewnych rodzajów powtarzających się, znaczących czynności. Przyczyny tych kompulsywnych aktów zwykle wiążą się z niepokojem, lękiem i myślami obsesyjnymi. Czynność kompulsywna jest zwykle wykonywana w odpowiedzi na postrzegane zagrożenie lub lęk.

Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne

Osoba z zaburzeniem obsesyjno-kompulsyjnym (OCD) powtarza rytuały lub praktyki w celu złagodzenia intensywnego lęku lub niepokoju. Obsesje często dotyczą rzeczy, których dana osoba się obawia lub lubi robić, a te powtarzające się zachowania mogą zakłócać codzienne życie danej osoby. Chociaż zachowania te często nie są związane z rzeczywistym zagrożeniem, mogą być bardzo szkodliwe.

Pacjentom mogą być przepisywane leki w celu leczenia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego. Leki te nazywane są selektywnymi inhibitorami wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI) i mogą pomóc w kontrolowaniu myśli powodujących niepokój. Chociaż leki te mogą potrzebować kilku tygodni, aby zacząć działać, mogą być dobrym rozwiązaniem, jeśli objawy stają się zbyt ekstremalne. Pacjenci mogą również spróbować samoleczenia za pomocą alkoholu lub narkotyków, które mogą tymczasowo zamaskować objawy. Ważne jest, aby pamiętać, że możliwe jest pokonanie zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego poprzez nauczenie się sposobów radzenia sobie z niechcianymi myślami.

Aby uzyskać właściwą diagnozę, licencjonowany specjalista zdrowia psychicznego musi określić, czy pacjent ma OCD. Objawy pacjenta muszą być zgodne z objawami opisanymi w Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM). W DSM, klinicznie istotne obsesje to te, które powodują znaczny niepokój lub cierpienie i mogą obejmować myśli, impulsy lub obrazy. U niektórych osób z OCD może występować kombinacja tych objawów, co sprawia, że najlepszym rozwiązaniem jest plan leczenia skojarzonego.

Chociaż nie jest znane lekarstwo na OCD, terapia poznawczo-behawioralna okazała się skutecznym sposobem leczenia pacjentów z OCD. Celem terapii poznawczo-behawioralnej jest zmiana wzorców myślenia i zachowania, które prowadzą do natręctw. Może również pomóc pacjentom przezwyciężyć niezdrowe nawyki, takie jak grzebanie w śmieciach lub przejadanie się. W niektórych przypadkach na OCD przepisywane są leki, w tym trójpierścieniowe leki przeciwdepresyjne i selektywne inhibitory wychwytu zwrotnego serotoniny.

Osoby z OCD mogą mieć obsesje skupione na religii lub pewnych przekonaniach. Osoba taka może czuć się zmuszona do odmawiania modlitwy określoną ilość razy, liczenia do określonej liczby, dotykania kilku przedmiotów, a nawet sprawdzania zamka w drzwiach. Innym rodzajem OCD jest OCD relacji, która występuje, gdy osoba wątpi w integralność ich relacji z inną osobą. Kompulsje są intensywne i mogą przeszkadzać w codziennym życiu.

Hoarding OCD

Osoby z zaburzeniem kompulsywno-obsesyjnym i hoarding OCD mają trudności z pozbywaniem się lub zdobywaniem przedmiotów. Mogą nie chcieć wyrzucać śmieci lub oddawać rzeczy, ponieważ obawiają się skażenia. Mogą również mieć problemy z wyrzucaniem starej poczty lub przedmiotów, a także mogą czuć się niekompletne, jeśli pozbędą się pewnego przedmiotu. W niektórych przypadkach osoby z OCD mogą nawet przestraszyć się konkretnego przedmiotu lub klamki.

Na szczęście leczenie tych zaburzeń może pomóc. Terapia ekspozycji i prewencji reakcji (ERP) jest formą psychoterapii stosowaną w leczeniu OCD i chomikowania. W ramach tej terapii osoby wielokrotnie narażają się na kompulsje i obsesyjne myśli, aby wzmocnić swoją potrzebę reagowania na nie. W końcu pomaga to w zaprzestaniu kompulsji i prowadzeniu normalnego życia bez gromadzenia rzeczy.

W DSM-5 zdefiniowano dwa rodzaje gromadzenia. Hoarding związany z OCD jest bardziej niepokojący. Zazwyczaj wiąże się z zaburzonym poczuciem własnej wartości i niemożnością pozbycia się przedmiotów. Większość przedmiotów w kolekcji zbieracza nie ma wartości pieniężnej, ale często oszczędza on przedmioty wartościowe. Oprócz posiadania nadmiernej ilości przedmiotów, zbieractwo może powodować brak porządku w mieszkaniu.

Chociaż objawy hoardingu OCD i kompulsywnego zaburzenia obsesyjnego są często trudne do zidentyfikowania, większość cierpiących na nie osób doświadcza ogromnego stresu i trudności w wielu dziedzinach życia. Osoby z OCD często mają trudności ze sprzedażą rzeczy, korzystaniem z powierzchni, wykonywaniem zadań i czynności. Objawy te mogą zakłócać ich codzienne funkcjonowanie, a nawet upośledzać ich życie społeczne i zawodowe.

Osoby z OCD i hoardingiem OCD mogą odczuwać potrzebę porządkowania rzeczy w określony sposób lub zmiany układu książek na półce. Zaburzenie to charakteryzuje się powtarzającymi się, często intensywnymi, zachowaniami, które są czasochłonne i często rytualne. Objawy OCD często pojawiają się w okresie dojrzewania, ale u dorosłych dotyczą w równym stopniu obu płci. Nie jest jasne, czy w grę wchodzą czynniki genetyczne, ale wydaje się, że OCD występuje rodzinnie.

Ekspozycja i profilaktyka reakcji

Jedną z opcji leczenia OCRD jest terapia poznawczo-behawioralna, czyli ERP. Ta ostatnia jest rodzajem terapii, która ma na celu zaprzestanie powtarzających się zachowań. Jest skuteczny w leczeniu różnych warunków, w tym OCD. Obejmuje ona stopniowe narażenie obawiających się myśli, obrazów i impulsów. Badania wynikowe wykazują jej skuteczność w zmniejszaniu lęku.

Teoria stojąca za profilaktyką ekspozycji i reakcji opiera się na zasadzie teorii uczenia się. Ekspozycja na zachowanie, które nie jest wzmacniane, w końcu wygasa. Na przykład umycie rąk po kontakcie z klamką służy zanegowaniu lęku wywołanego tym zdarzeniem. Jednak stosując profilaktykę reakcji, nawyk danej osoby zostanie osłabiony, co wyeliminuje efekt nagradzania.

Celem ekspozycji i profilaktyki reakcji w przypadku zaburzeń kompulsywno-okluzyjnych (OCD) jest zmniejszenie obawiającego się doświadczenia i redukcja związanego z nim lęku. Jest to doskonała metoda leczenia dla osób o różnym stopniu nasilenia i jest powszechnie stosowana w połączeniu z lekami w celu zmniejszenia objawów. Niektóre programy pediatryczne wykorzystują terapię E/RP do leczenia określonych objawów. Na przykład ekspozycje pediatryczne są dostosowane do objawów dzieci z OCD.

Ekspozycja i zapobieganie reakcji jest formą terapii poznawczo-behawioralnej w przypadku OCDD. W terapii tej klient jest stopniowo wystawiany na działanie bodźców, które wywołują obsesyjne reakcje. Poprzez stopniowe narażenie na bodźce, osoba jest w stanie nauczyć się unikać szkodliwych konsekwencji przymusu. Jeśli pacjent nauczy się opierać bodźcom, obsesje nie będą już wywoływać reakcji.

Pierwszą linią leczenia OCDD jest ekspozycja i profilaktyka reakcji (ERP). Leczenie to polega na psychoedukacji i wyzwaniu pacjenta do przezwyciężenia jego lęków. Eksponowane bodźce mogą być rzeczywiste lub wyobrażone, doznania fizyczne lub kombinacja obu. Celem ekspozycji i zapobiegania reakcji jest nauczenie pacjenta, że obawiający się bodziec jest bezpieczny.

W drugiej fazie ERP pacjent jest narażony na sytuacje, które wywołują obsesje i reakcje. Poprzez ekspozycję pacjent uczy się radzić sobie z dystresem bez stosowania kompulsji. Buduje to tolerancję pacjenta na uczucia dystresu i pozwala mu uniknąć nawrotów do zachowań kompulsywnych. Ponadto pacjent uczy się tolerować myśli i rytuały, które wywołują jego kompulsywne zachowania.

Terapia poznawcza

Centralnym elementem terapii poznawczej zaburzeń kompulsywno-obsesyjnych (OCD) jest badanie roli negatywnych myśli w życiu osoby cierpiącej. Podczas gdy większość z nas odrzuca negatywne myśli, niektórzy uważają, że są one bardzo ważne i nie można ich ignorować. W związku z tym osoby cierpiące na OCD reagują na negatywne myśli w różny sposób. Mogą zacząć wierzyć, że są złymi ludźmi lub że są winni przestępstwa. Badania pokazują jednak, że wiara w te myśli ma odwrotny skutek.

Terapia poznawcza w przypadku OCD może obejmować kilka różnych rodzajów psychoterapii. Trzy najczęstsze rodzaje to terapia behawioralna, terapia oparta na uważności i terapia poznawczo-behawioralna. Każda terapia dotyczy innego objawu choroby. Ważne jest, aby być przygotowanym na pytania lekarza z wyprzedzeniem. Powinieneś przewidzieć, że mogą zadać więcej pytań na podstawie Twoich objawów i historii medycznej. Kiedy wiesz, czego się spodziewać, możesz w pełni wykorzystać czas wizyty.

Najpopularniejszym rodzajem CBT w przypadku OCD jest metoda ekspozycji i zapobiegania reakcji. Metoda ta polega na stopniowym narażaniu osoby cierpiącej na obsesje przy jednoczesnym nakłanianiu jej do niewykonywania kompulsji. Metoda ta jest bardzo skuteczna i stosunkowo wolna od skutków ubocznych. Na szczęście CBT jest stosunkowo bezpieczna i może być stosowana również z innymi terapiami i lekami. W przeciwieństwie do ekspozycji in vivo, terapia poznawcza jest doskonałą metodą leczenia OCD, a nawet może być bardziej skuteczna.

Pomimo ograniczonego sukcesu w przypadku OCD, wykazano, że stosowanie terapii ekspozycyjnej zmniejsza objawy i buduje pewność siebie. Dzięki terapii ekspozycyjnej pacjenci mogą stopniowo wystawiać się na działanie zanieczyszczonych powierzchni i w ten sposób nauczyć się inaczej radzić sobie z tymi zarazkami. To z kolei zmniejszy częstotliwość i intensywność obsesji. Należy jednak pamiętać, że wyleczenie OCD bez zastosowania psychoterapii jest niemożliwe.

Oprócz ekspozycji, terapia poznawcza OCD zajmuje się również podstawowymi psychologicznymi przyczynami zaburzenia. Podejście to ma również na celu skorygowanie błędnych przekonań i nieprawidłowych przekonań. Na przykład błędne przekonanie, że rytualizacja jest konieczna, aby uniknąć krzywdy, było błędne. Jednak zdecydowana większość ludzi jest w stanie wyobrażać sobie i myśleć o potencjalnych katastrofach bez wywoływania niepotrzebnego niepokoju.